Jan Heller, Martin Prudký: Obtížné oddíly knih Mojžíšových, 2. vydání, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří, 2007.
Knihu jsem si koupil, když jsme se na naší vysokoškolské křesťanské skupince rozhodli číst na pokračování biblickou knihu Genesis a na mě připadl obtížný oddíl populárně známý jako obětování jediného syna Abrahamem (Gn 22, 1-19). Nevěda, co si s tím textem počít, šel jsem do knihovny a našel tuto knihu, která mi velmi pomohla s tímto i dalšími obtížnými úryvky.
Kniha na 182 stranách nepříliš velkého formátu rozebírá 15 příběhů z knihy Genesis, 5 příběhů z knihy Exodus a po jednom příběhu z Leviticu, Numeri a Deutoronomia včetně Abramova nočního boje, Sodomy a Gomory nebo již zmíněné zkoušky Abrahama. Jak říká prof. Heller v předmluvě, jde zejména o místa, která naše doba vnímá „krutá a nemravná“ a v rozporu s láskyplným poselstvím evangelia. Kniha obsahuje zřetelně a srozumitelně formulované výklady těchto míst, založené na odborné práci s původním zněním biblického textu. Seznam vykládaných míst
- Učiňme člověka … (sv. Trojice) – (Gn 1, 26)
- Člověk – Boží obraz (Gn 1, 26n)
- Dech a duše (I vytvořil Hospodin Bůh člověka, prach ze země, a vdechl mu v chřípí dech života) – (Gn 2, 7)
- Cherubové a plamenný meč – (Gn 3, 24)
- Lemek – nepotrestaná zpupnost (Gn 4, 19-24)
- Rodopisy a dva Enochové (Gn 4, 17 – 5,32)
- Božané a zrůdy (Gn 6, 1-4)
- Opilý Noe (Gn 9, 18-29)
- Lotova volba sodomského „ráje“ (Gn 13, 5-13)
- Abramův noční boj (Gn 14, 14-16)
- „Sodoma – Gomora!“ (Gn 19, 1-29)
- Dcery Lotovy a plody zoufalství (Gn 19, 30-38)
- Bůh podrobil Abrahama zkoušce (Gn 22, 1-19)
- Ukradení bůžkové (Gn 31, 19-35)
- Jákobův zápas u brodu Jabok (Gn 32, 23-33)
- Ženich krve (Ex 4, 24-26)
- Velikonoční beránek (Ex 12, 1-14)
- Boj s Amálekem (Ex 17, 8-16)
- Oběť podávání či mávání (Ex 29, 24)
- Boží záda? (Ex 33, 12-23)
- Azazel – démon pouště (Lv 16, 6-10)
- Národy Kenaanu (Nu 13, 28-34)
- Blízký Bůh (Dt 30, 11-14)
Z vlastní zkušenosti mohu říci, že kniha je velmi fundovaná a zároveň skutečně srozumitelná a čtivá. Zároveň může velice dobře posloužit jako vstupní brána do hlubšího studia biblistiky, protože především velmi pečlivě pracuje s biblickým textem a názorně ukazuje metody práce biblistiky. Odhaluje naše někdy značně problematické předporozumění, pečlivě rozebírá text úryvků a činy postav, ukazuje málo známé významy slov použitých v originále i to, co se ztratilo v překladech, srovnává použití stejných slov na různých místech Bible atd. Obsahuje i řadu odkazů do literatury. Pokud bych ji měl srovnat s některými jinými texty, které jsem při svém hledání v knihovně viděl, pak se mi líbí, že nejde o byť i fundované výklady jednoho autora, u kterých čtenář neví, jak a proč k nim došel, nebo které neposkytují možnost jít dál. Tato kniha je skutečně čtivá, dobře zdůvodněná a může velmi dobře sloužit jako začátek dalšího, hlubšího studia.
Na závěr je třeba říci, že po této knize následovaly dvě další podobně pojaté a neméně kvalitní, a to Obtížné oddíly Předních proroků a Obtížné oddíly Zadních proroků. Profesor Heller se již jejich vydání nedožil, sám však ještě připravil šestnáct výkladů z knih tzv. předních proroků, tedy Jozue, Soudců, knih Samuelových a knih Královských.